به گزارش پیام آفتاب، حجتالاسلام و المسلمين الحاج قربانعلی عرفاني يكاولنگي، يكي از چهرههاي مجاهد، سياستمدار، وطن دوست و متدين شيعه بود که عمر خود را در راه خدمت به اسلام و مكتب اهل بيت(ع) و مبارزه براي احقاق حقوق مردم سپري كرد.
جزئیات خبر درگذشت ایشان متعاقباً اعلام میگردد.
زندگی نامه استاد قربان علی عرفانی:
استاد قربانعلی عرفانی فرزند محمد ابراهيم، در سال 1323 در منطقهی «سیاه دره» در ولسوالی یکاولنگ ولایت بامیان به دنیا آمد. ایشان تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش نزد شیخ موسی کلانی انجام داد و در سال 1346 برای ادامهي تحصیلات عالی به نجف اشرف در عراق رفت و تا سال 1359 در آنجا به سر میبرد. وی در دوران تحصیل در نجف اشرف در جلسات درس آیتالله سید ابوالقاسم خویی، آیتالله سید محمدباقر صدر، امام خمینی و آیتالله سید مصطفی خمینی شرکت میکرد.
آقاي عرفاني از جمله شخصیتهای مبارز شیعه بود که در نجف اشرف با جمعی طلاب افغانی مانند سید غلامحسین موسوی، شهید شیخ عبدالحسین اخلاقی و ... فعالیت سیاسی میکردند و گاهی در رابطه با بعضی مناسبتها بهنام «طلاب علوم اسلامی افغانستان» اطلاعیه میدادند. اولین کار آنها انتشار اعلامیهای در حمایت از سقوط رژیم سلطنتی و تأسیس نظام جمهوری توسط داوودخان در افغانستان بود. همچنین، عرفانی و رفقایش دستهي سينه زني افغانی را بهنام «الجاریهالافغانیه – شبابالهزاره» راهاندازی کردند که به عنوان یک حرکت سیاسی تلقی شد و مورد اعتراض استاد خلیلالله خلیلی سفیر افغانستان در عراق قرار گرفت. آقای عرفانی خودش این حرکت را یک «حرکت بیدار باش و آگاهی بخش» توصیف میکرد، اما این حرکت متهم به استفاده از مذهب و ارزشهای مذهبي براي بروز دادن گرايش قومي شد، بهخصوص که آقای عرفانی و رفقایش با حلقههای التقاطی و مغولیستها در کابل وکویته ارتباط داشتند. از قرائن چنین بر میآید که آقای عرفانی شناخت کافی و لازم را از حلقههای مذکور نداشت و شاید به همین دلیل ناخواسته در جمعی که بهنام مبارزه، معجونی از عناصر منحرف و مسلمان بود قرار گرفت.
با وقوع کودتای کمونیستی در افغانستان دغدغه بزرگی برای استاد عرفانی بوجود آمد. خود استاد عرفانی در تشریح آن دوران میگویند: «همان سالی كه در افغانستان كودتا شده بود من در عراق بودم عدهای میگفتند؛ كمونیستها روی كار آمدند و عدهای دیگر میگفتند شیعیانی مثل سلطانعلی كشتمند و سید داوود مصباح كه در آن زمان والی بامیان بود روی كار آمده اند. این در حالی بود كه طلاب افغانستان خوشحال بودند، اما از آنجایی كه ما با دستگاه حضرت امام خمینی (ره) در ارتباط بودیم و به دنبال یادگیری مسائل سیاسی از ایشان بودیم فهمیدیم كه نظامی كه در افغانستان روی كار آمده وابسته به شوروی سابق و نظام ماركسیستی - كمونیستی است ما این نظام را نفی میكردیم و غیراسلامی میدانستیم؛ و میگفتیم درست است كه سلطانعلی كشتمند یك بچه هزاره و شیعه است اما یك خلقی و كمونیست است. خوب جالب اینجا بود كه خیلی از طلبهها اصلا نمیدانستند كه كمونیست یعنی چه؟ و هنگامی كه ما در جلسات علیه كمونیستها صحبت میكردیم همین طلاب به ما اعتراض میكردند كه ما بالاخره نفهمیدیم كه شما كدام طرفی هستید و چه كار میكنید؟ یك روز علیه ظاهرشاه هستید، یك روز علیه داوودخان و حالا هم علیه نظامی هستید كه یك بچهی هزاره مثل كریم میثاق در آن حضور دارد اصلا شما چه كاره هستید؟»
پس از وقوع كودتاي کمونیستی استاد عرفاني به همراه سید غلامحسین موسوی و شهيد شیخ عبدالحسین اخلاقی نزد امام خمینی(ره) رفته و درباره نظام كمونیستی بر سر كار آمده از ایشان كسب تكلیف نمود. امام خمینی(ره) ایشان را به درس خواندن و توجه به مسؤولیت فرهنگی و همچنین ارتباط با دیگر طلاب خارجی از جمله طلاب ایرانی، پاکستانی و عرب توصیه کردند.
با خروج امام خمینی از عراق و فشار دولت صدام بر فعالان سیاسی استاد عرفانی در سال 1357 به همراه عده ای دیگر از طلاب افغاني از عراق به ایران میآیند و در قم ساکن میشوند.
وی در قم با کمک افرادی همچون سيدحسين حسيني درهی صوفی، ضامنعلي واحدي، عبدالعلي مزاري، ميرحسين صادقي ترکمنی (پرواني)، یوسف واعظی، عبدالحسین اخلاقی، خادمحسین ناطقی و عزیزالله شفق، سازمان نصر افغانستان را در جهت مبارزه علیه رژیم کمونیستی تأسیس کردند. و همچنین نشریهای را با عنوان «پیام مستضعفین» از سوی این سازمان به نشر رساندند.
در ادامه پیروزیهای مجاهدین در جبهههای جهاد و بوجود آمدن اختلافهاي داخلی میان احزاب جهادی شیعه، آقاي استاد عرفاني با استاد اكبري و سجادي لعلي براي تأسيس حزب وحدت اسلامي تلاش كردند. حزب وحدت تشكيل شد و احزاب ديگر به جز حركت اسلامي افغانستان در آن ادغام شدند.
آقاي عرفاني عضو شوراي مركزي حزب وحدت بودند و پس از فاجعهي 23 سنبله كه حزب وحدت به دو جناح تقسيم شد ايشان در جناح استاد مزاري قرار داشتند. ايشان در سالهای اخیر سمت رهبری حزب وحدت اسلامي ملت افغانستان و نماينده شهر كابل در ولسي جرگه (مجلس نمايندگان) را به عهده داشت.
از استاد عرفاني تا كنون چند اثر بجا مانده كه از جمله «از كنگره تا كنگره»، « تاريخ تحولات سياسي و اجتماعي باميان» و «امام و انقلاب اسلامي افغانستان» مي باشند.