معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان نهضت سواد آموزی ایران در ساختمان شماره 1 سازمان نهضت سوادآموزی با محمد رحیمی معاون سوادآموزی وزارت آموزش و پرورش افغانستان دیدار و گفتوگو کرد.در این نشست مشترک کوثری ضمن خیر مقدم وظایف سازمان را تشریح کرد. کوثری گفت: برابر مصوبه مجلس شورای اسلامی ایران سازمان نهضت سواد آموزی 2 وظیفه اصلی دارد. وظیفه اول آموزش افراد بزرگسال در حد خواندن و نوشتن و حساب کردن و روخوانی مطلوب قرآن تا پایان دوره ابتدایی و وظیفه دوم بالا بردن سطح فرهنگ و نشر فرهنگ اسلامی مناسب با بیسوادی که همان فعالیتهای تثبیت و تحکیم سواد و تولیدات فرادرسی است.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان گفت: در 7 در ماه سال 1358 ساختار سوادآموزی زیر نظر شورای انقلاب شکل گرفت. این ساختار تا سال 1390 تغییرات زیادی داشت اما از سال 1390 به بعد تمامی ادارات و واحدهای سازمانی نهضت در ادارات کل آموزش و پرورش ادغام شد که هدف از ادغام بهرهگیری حداکثری از امکانات و ظرفیت های آموزش و پرورش بود.
کوثری خاطر نشان کرد: ظرفیتهای آموزش و پرورش شامل معلم، مدرسه و اولیا تعریف میشود که این 3 عامل میتواند کمک بسیار زیادی به سوادآموزی کند؛ به عنوان مثال در بحث شناسایی بیسوادان با توجه به وجود بیش از 110 هزار مدرسه که در کل کشور، زمینه و بستر مناسبی برای شناسایی، جذب و آموزش افراد بیسواد وجود دارد.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان در ادامه در خصوص ساختار اداری، انواع روشهای آموزش، مباحث بودجهای و اعتباری و ... توضیحاتی ارائه داد و گفت: در جلسات بعدی هر مورد به طور کامل تشریح خواهد شد تا افغانستان از تجربیات ارزنده ایران حداکثر استفاده را کند.
منبع:خبرگزاری فارس