ادارهی ثبت و احوال نفوس، بخش تأیید تذکره و صدور کارت برای نوازدان و بزرگسالان را به یک شرکت خصوصی «عبیدالله ابراهیمی انترنشنل گروپ» واگذار کرده است. این شرکت دارای «اسمارت سیستم» است که در افغانستان، دوبی و آلمان در راستای ایجاد تسهیلات به منظور برخورداری مردم از خدمات دولتی فعالیت دارد.
مسوولان اداره ثبت و احوال نفوس میگویند که هدف از این اقدام معرفی گزینههای بیشتری به منظور جلوگیری از ضیاع وقت و ایجاد تسهیلات بیشتر برای کسانی که نیازمند تأیید تذکرههایشان هستند میباشد.
تأیید تذکره در دو سال اخیر به یک مشکل کلان برای متقاضیان پاسپورت و اداره ثبت و احوال نفوس مبدل شده است. گرفتن پاسپورت مستلزم تأیید تذکره توسط اداره ثبت و احوال نفوس است. تذکره توسط ادارههای مربوط به وزارت امور داخله در ولسوالیها، ولایات و مرکز توزیع میشود. هر چند ریاست پاسپورت و اداره ثبت و احوال نفوس تحت نظارت وزارت امور داخله فعالیت دارند، اما با آن هم ریاست پاسپورت بدون تأییدی تذکره توسط اداره ثبت و احوال نفوس، به متقاضیان پاسپورت نمیدهد. به تازهگی اداره ثبت و احوال نفوس از سوی دولت مستقل شده است. متقاضیان پاسپورت نیز مجبور اند تا تذکرههایشان را در اداره ثبت و احوال نفوس در کابل تأیید کنند.
آن طوری که مسوولان اداره ثبت و احوال نفوس میگویند، روزانه هزاران تن در این اداره برای گرفتن تذکره و تأیید آن مراجعه میکنند. بخش تأیید تذکره به روند اخذ پاسپورت زمانی اضافه شد که گزارشهایی در باره گرفتن چند جلد پاسپورت توسط یک شخص بهنامهای مختلف منتشر شد.
همایون محتاط رییس اداره ثبت و احوال نفوس، روز پنجشنبه، ۲۹ سرطان، در مراسم امضای تفاهمنامهای به منظور واگذاری بخش تأیید تذکره به یک شرکت خصوصی، گفت که قرار است این شرکت چندین مرکز در کابل و ولایات برای تأیید تذکره باز کند. وی افزود که قرار است سر از این هفته، روند ارایه خدمات تأییدی تذکره توسط این شرکت آغاز شود.
آقای محتاط افزود که تشکیلات اداره ثبت و احوال نفوس برای ارایه خدمات امروزی کافی نیست. به گفته او، روزانه ۶۴ هزار تن به دفترهای مربوط به این اداره برای گرفتن اسنادی از قبیل تذکره، کارت تولد نوزادان و بزرگسالان مراجعه میکنند، اما این اداره نمیتواند با تشکیلات موجود خود که از زمان حاکمیت داوودخان یعنی ۱۳۵۳ خورشیدی به اینسو تغییر نکرده، پاسخگو باشد.
رییس اداره ثبت و احوال نفوس گفت: «در اصل، کار ما از بینبردن فساد و دو سهولت برای هموطنان ما در عرضه خدمات است. یکی از پرنسیبهایی که فساد از بین برود این است که تماس یک شهروند با یک کارمند باید از برود، زمانی که تماس صورت میگیرد، فساد هم صورت میگیرد. یکی از مودلهایی که خاص به همین هدف دیزاین شده، مودل آسانخدمت است که در بعضی از کشورها از آن یاد میکنند. این مودل تماس شهروندان با کارمند را از بین میبرد، وقتی که تماس از بین رفت، فساد از بین میرود.»
همایون محتاط نسبت به تسریع روند ارایه خدمات در بخش تأیید اسناد و کاهش فساد اداری ابراز امیدواری کرد و گفت که پس از این شهروندان میتوانند در بدل مبلغ اندک و در زمان کم، اسنادشان را تأیید کنند. آقای محتاط نگفت که در برابر تأیید هر تذکره چهقدر پول توسط شرکت عبیدالله ابراهیمی گروپ از مردم گرفته خواهد شد.
رییس اداره ثبت و احوال نفوس همچنین افزود که این اداره زمینه تأیید تذکره برای شهروندان افغانستان در بیرون از کشور را نیز مساعد ساخته است. به گفته او، اکنون شهروندان کشور میتوانند در ۱۷۶ کشور برای تذکرههای خود در کنسولگریهای افغانستان تأییدی بگیرند. همایون محتاط گفت: «ما یک مرکز را در ثبت و احوال نفوس به نام مرکز تثبیت هویت ملی ایجاد کردیم که تنها همین مرکز ما به ۱۷۶ کشور وصل است. ما روزانه به تمام مهاجرین خود از قاره استرالیا تا تاجیکستان تا امریکای شمالی تا کشورهای خلیج از طریق انترنت خدمات تأیید تذکره انجام میدهیم، ما نه تنها به هموطنان خود این خدمات را انجام میدهیم، بلکه به سفارتخانههای خارجی مقیم کابل هم این خدمات را عرضه میکنیم که نمونه آن سفارت امریکا و استرالیا است، روزانه در حدود پنجاه تا صد تذکره از هر دوی این سفارت به ما میآید و ما فرایند تأییدی آن را طی میکنیم.»
همچنین ثناالله زازی از مسوولان شرکت «عبیدالله ابراهیمی انترنشنل گروپ»، میگوید که این شرکت تا کنون چندین مرکز تأییدی تذکره را در شهر کابل ایجاد کرده و قرار است در آینده در تمام ولایات این گونه مراکز را باز کند.
منبع : هشت صبح