«موانع حقوقی دسترسی کودکان مهاجر» به حق آموزشی از پنلهای تخصصی در نشست عدالت آموزشی و کودکان مهاجر بود که در اولین سالگرد فرمان مقام معظم رهبری در رابطه با تحصیل دانش آموزان افغانستانی در مدارس مطرح شد.در این نشست تخصصی که در دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، کارشناسان حمایت از حقوق کودکان به بیان مسائل و دیدگاههای خود پیرامون آموزش کودکان پرداختند و بر ایجاد فضای آموزشی به صورت رایگان برای کودکان مهاجر تاکید کردند.
بهرمندی مهاجرین از سواد و آموزش رایگان
«پویا علاء الدینی» عضو هیأت علمی برنامهریزی رفاه اجتماعی دانشگاه تهران که مدیریت این نشست را بر عهده داشت با اشاره به حضور مهاجرین افغانستانی در ایران و اینکه آنها باید از سواد و آموزش رایگان بهرهمند باشند، گفت: مهاجرین بخشی از جامعه ما هستند و باید از سواد و آموزش رایگان بهرهمند باشند.
عضو هیأت علمی برنامهریزی رفاه اجتماعی دانشگاه تهران، گفت: در رابطه با هزینههایی که در مورد آموزش مهاجرین میشود ما اهداف خود را در ایران داریم لذا نباید هزینهها زیاد آنان را مطرح کرد چرا که اتباع افغانستان در ایران کار کرده و باید حق بهرمندی از آموزش را داشته باشند.
اهمیت عدالت آموزشی در مکتب اسلام
«زهرا برهان زهی» معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: ما معتقد به مکتب اسلام هستیم و باید به ارزشهای این مکتب پایبند باشیم، بحث آموزش در مکتب اسلام از اهمیت ویژهای برخوردار است و ما در هر شرایطی پایبند به حقوق انسانها هستیم.
نگاه ما نسبت به کودکان منطقه سیستان و بلوچستان و کودکان مهاجرینی است لذا ما تلاش میکنیم آموزش رشد و ارتقاء یابد، ایجاد فرصت برابر برای همه کودکان از اهداف و برنامههای کشورهایی است که تعهد جهانی به این مسأله دارند.
وی با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان محدوده خط قرمز ایران برای حضور مهاجرین است، خاطرنشان کرد: 13 هزار کودک مهاجر در سیستان و بلوچستان حضور دارند که 10هزار نفر از آنان فاقد مدرک هستند لذا نباید مانع تحصیل کودکان شویم. بر این اساس پایبندی به فرمان رهبری مبنی بر اینکه هیچ کودکی در ایران اسلامی نباید از آموزش محروم باشند موضوع را برای همه ما روشن و مکلف به انجام فرمان ایشان هستیم.
تسهیل ثبت نام دانش آموزان مهاجر در مدارس
«مجید اسماعیلی» معاون مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک، با اشاره به مواد حقوقی تحصیل دانش آموزان مهاجر در قانون، گفت: روزگاری پذیرش دانش آموز افغانستانی در مدارس شبانه روزی مقطع پیش دبستانی ممنوع بود و پیگیریها برای حل این موضوع به وجود آمد تا مشکل داشتن مدارک و شهریه آنها حل شود، این دانش آموزان باید دارای کارت حمایت ویژه تحصیل باشند و ثبت نام آنها تا سطح دیپلم همانند دانشآموزان ایرانی باشد و هیچ شهریهای گرفته نشود.
معاون مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک، گفت: از نظر حقوقی و قانونی مشکلی وجود ندارد زیرا موانع اجرایی زیاد است عمده آنها در مناطق محروم زندگی میکند و شهریه سهم زیادی در تقویت مدارس دارند و باید بحث فرهنگی برای پذیرا بودن حضور مهاجرین در مدارس توجه بیشتری شود.
قانونگذاریها در غیاب مهاجرین انجام میشود
«مصطفی رضایی» آموزگار و فعال اجتماعی افغانستانی در ادامه این نشست گفت: ما باید به مهاجرین به دید یک جامعه نگاه کرد اینکه اقشار مختلف پزشک، طلبه و دانشجو دارند و تصمیمگیری با یک آییننامه کافی نیست.
وی گفت: قانونگذاریها در غیاب مهاجرین انجام میشود و گاهی بازخوردهای دارد، مهاجرین در جهان با نگاه به خشونت، بزهکاری و مافیا شناخته میشوند، در حالی که بر اساس آمار استان مهاجرنشین کمترین آمار بیکاری دارند.
ثبت نام 46 هزار مهاجر افغانستانی در مدارس ایران
رضایی افزود: رونق برخی صنایع به خاطر حضور مهاجرین است و کار و معیشت ایجاد شده در حالی که نگاه تک بعدی به مهاجرین وجود دارد، حدود 46 هزار نفر از مهاجرین در مدارس ثبتنام کردهاند و نزدیک به 14 میلیارد تومان شهریه از آنها دریافت شده که رغم قابل توجهی است.
آموزگار و فعال اجتماعی افغانستانی، گفت: 250 هزار مهاجر افغانستانی از مرز آلمان عبور کردند که در مجموع برای مهاجرت از افغانستان به کشورهای خارجی نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان هزینه شده است در حالی که اگر امید به آینده داشتند این کار را نمیکردند. عدم امید به آینده در پرسشنامه توضیح شده بین آنها به صراحت بیان شده است.
دغدغه آموزش به کودکان برای رشد و بقاء
«طاهره پژوهش» عضو هیأت مدیره انجمن حمایت از کودکان با اشاره به فعالیت های انجمن کار گفت: این انجمن دغدغه آموزش کودکان کار را مهمترین مسأله میداند، مشکل کودکان به حقوق اولیه و ابتدایی برای رشد و بقاء باید برطرف شود.
عضو هیأت مدیره انجمن حمایت از کودکان، گفت: بر اساس پیماننامه حقوق کودک، همه دانش آموزان باید از آموزش بدون تبعیض برخوردار شوند لذا باید بودجهای برای آن اختصاص داد.
در خاتمه این پنل آموزشی جمعی از جامعه مهاجر افغانستان با انتقاد از عدم حضور مسئولان تا پایان پنل تخصصی به بیان مشکلات و تجربیات خود در رابطه با موضوع آموزش کودکان مهاجر پرداختند.
منبع:خبرگزاری فارس