سید نورالله راغی» سرکنسول افغانستان در مشهد در گفتوگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس در مورد آخرین جزئیات صدور تذکره و پاسپورت مهاجران افغانستانی موضوعات مهمی را مطرح کرد.
سرکنسول افغانستان در ایران گفت: بر اساس آخرین تصمیم دولت افغانستان مراحل اداری و صدور تذکره برای مهاجرین در داخل ایران انجام خواهد شد و دیگر نیازی نیست که مهاجرین برای صدور تذکره به افغانستان مراجعه کنند و یا وکیل غیابی بگیرند.
سید نورالله راغی این خبر را که گویا پاسپورت الکترونیکی بدون تذکره و فقط با داشتن پاسپورتهای قدیمی صادر میشود، بیاساس خواند و تاکید کرد که پاسپورت فقط با داشتن تذکره صادر خواهد شد
وی همچنین یادآور شد که در استانهایی که دولت افغانستان نمایندگی رسمی ندارد برای سهولت مهاجرین تیمهای سیار اعزام خواهند شد تا پرونده و هویت افراد را بررسی کند، اما صدور تذکره و پاسپورت فقط در نمایندگیهای رسمی امکان پذیر است.
راغی همچنین به مشکل تغییر نام و نام خانوادگی مهاجرین اشاره کرد و گفت: در این قسمت مذاکراتی با اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته و وعده همکاری هم از جانب جمهوری اسلامی ایران داده شده است ولی این کار باید به شکل اساسی بررسی شود.
وی در پایان از جذب تعدادی افراد واجد شرایط به منظور انجام کارهای صدور تذکره و پاسپورت خبر داد و گفت: بعد از بررسی پروندههای متقاضیان، واجدین شرایط باید در یک آزمون شرکت کنند و کسانی که از عهده آزمون برآمدند جذب کنسولگری افغانستان در مشهد خواهند شد.
مشروح این گفت و گو به شرح ذیل است
فارس: جناب آقای راغی این روزها خبرهای خوشی برای مهاجرین در مورد صدور تذکره رسیده که گویا صدور تذکره از داخل ایران برای مهاجرین تصویب شده است؛ شما این خبر را تایید می کنید؟
راغی: بلی، بر اساس آخرین تصمیم دولت افغانستان خوشبختانه صدور تذکره برای مهاجرین از همین ایران انجام می شود،بعد از این که هیات ثبت احوال نفوس به ایران سفر کند کار صدور تذکره برای تمام مهاجرین آغاز میشود.
فارس: پس دیگر نیازی نیست که مهاجرین برای گرفتن تذکره به افغانستان سفر کنند و یا وکیل غیابی بگیرند؟
راغی: خیر نیازی نیست که مهاجرین به افغانستان سفر کنند، تمام مراحل اداری آن در ایران انجام می شود و آن فرایندی را که قبلا باید طی می کردند و به افغانستان می رفتند و یا وکیل غیابی می گرفتند دیگر نیازی نیست.
فارس: شیوههای صدور تذکره چگونه است؟
راغی: شیوههای صدور تذکره را بعد از آمدن هیات ابلاغ میکنیم ولی آنچه که مسلم است این است که تذکره در کنسولگری ها و سفارت افغانستان در ایران صادر می شود.
فارس: در چه شهرهای مهاجرین می توانند پاسپورت و تذکره را دریافت کنند؟
راغی: کار صدور پاسپورت در کنسولگریهای افغانستان در مشهد، زاهدان و سفارت ما در تهران صورت میگرد و در مورد صدور تذکره هم ما به زودی اطلاع رسانی خواهیم کرد.
فارس: بسیاری از مهاجرین در استانهایی زندگی می کنند که دولت افغانستان آن جا نمایندگی ندارد، برای این گروه از افراد تصمیم خاصی گرفته اید؟
راغی: ما تلاش داریم که تیمهای سیار به مناطقی که مهاجرین در آنجا تجمع دارند بفرستیم و در گذشته هم این کار صورت گرفته است.
فارس: به تازگی یک هیات 7 نفره به نمایندگی از مهاجرین افغانستانی مقیم ایران به افغانستان سفری داشتند تا وضعیت صدور گذرنامه و تذکره برای مهاجرین را مورد بررسی قرار دهند و در نشستی که هفته قبل 2 نفر از اعضای این هیات در مشهد داشتند اعلام کردند که به دنبال مذاکرات این هیات با مسولان دولتی مصوب شده است که سهولتهای برای مهاجرین در نظر گرفته شود و صدور گذرنامه برای مهاجرین در قبال همان گذرنامه های قدیمی انجام شود و نیازی به تذکره (شناسنامه) نیست؛ شما این موضوع را تایید می کنید؟
راغی: از هیاتی که به نمایندگی از مهاجرین به افغانستان سفر و با تعدادی از مسئولین افغانستان دیدار کردند و صحبتهایی با آنها داشتند، سپاسگزاری می کنیم. البته کنسولگری افغانستان در مشهد و شخص بنده در جریان سفر این هیات قرار نگرفته بودیم.
اما در جواب سوال شما باید بگویم که بیشتر از یک سال می شود که دولت افغانستان برای سهولت بیشتر برای صدور پاسپورت الکترونیک و صدور تذکره برای مهاجرین کار میکند.
تقریبا یک سال می شود که انجام این کار در مشهد و جمهوری اسلامی ایران و پاکستان با جدیت دنبال می شود و تقریبا تمام آمادگیها برای صدور پاسپورت و تذکره گرفته شده است.
ما قبلاً هم از طریق رسانهها به اطلاع مهاجرین رساندیم که قرار است یک هیات از اداره ثبت احوال به ایران سفر کند و یک مدت با کنسولگریها و سفارت افغانستان همکار باشند این هم موضوعی است که بارها به اطلاع شهروندان رساندیم و موضوع تازهای نیست و دولت افغانستان روی این موضوع کارهای جدی را دنبال کرده است.
فارس: آیا صحت دارد که برای مهاجرینی که در حال حاضر همان پاسپورت های قدیمی را دارند بدون داشتن تذکره، پاسپورت الکترونیکی صادر خواهد شد؟
راغی: اینکه پاسپورتهای الکترونیک بدون داشتن تذکره صادر شود من هیچ گونه اطلاعی ندارم و تاکنون نیز دستوری از طرف دولت افغانستان برای ما نرسیده است که پاسپورت الکترونیک را بر اساس پاسپور های قبلی صادر کنیم.
تا جایی که من در جریان هستم چنین تصمیمی در افغانستان هم صورت نگرفته است و برای گرفتن پاسپورت الکترونیک داشتن تذکره کاملا ضروری است و در ماده 19 قانون پاسپورت تاکید شده است که بدون داشتن تذکره صدور پاسپورت امکان پذیر نیست و برای درخواست کنندگان پاسپورت، تذکره تابعیت الزامی است.
پاسپورت باید بر اساس تذکره تابعیت صادر شود و نه بدون آن. بر اساس قانون، برای گرفتن پاسپورت تذکره نیاز است و این را برای تمام شهروندان الزامی ساخته است.
در سطح دنیا داشتن تذکره یک امری ضروری است و تذکره برای منفعت خود اتباع است و هویت خودشان مشخص می شود و هیچ کشوری در دنیا نیست که اتباع آن شناسنامه نگرفته باشند.
فارس: یکی از مشکلات مهاجرین تغیر اسم و نام خانوادگی است که در افغانستان با یک نام ثبت شده است و در ایران برخی نام خانوادگی جدید برای خود انتخاب کرده اند و یا اسم خود را تغیر داده اند، برای این گروه از افراد هم تصمیمی گرفته اید؟
راغی: این موضوع بسیار مهمی است که فقط با تغیر یک اسم مشکل بر طرف نمیشود. کسانی که نام آنها تغیر کرده است و یا نام خانوادگی جدیدی برای خود انتخاب کردهاند، مشکل آنها فقط به دولت افغانستان بر نمیگردد آنها در کشور میزبان هم همین مشکل را دارند.
زیرا تمام مدارک اقامتی و تحصیلی یک شخصی که سالها در ایران زندگی کرده و فرزندان این افراد بر اساس همان اسم تحصیل کردهاند همه باید تغیر کند و این ها نیازمند مذاکرات بیشتری است و این موضوعی است که فکر نمی کنم تنها با آمدن هیات ثبت احوال از افغانستان هم حل بشود. ولی در صورتی که تغیرات جزئی باشد قبلا چنین همکاریهایی صورت می گرفته است.
فارس: پیشنهاد شما برای برطرف کردن این مشکل چیست؟
راغی: نظر ما این است که برای این کار کمسیون ویژهای نیاز است که باید تشکیل شود. ما با آمدن هیات ثبت احوال درباره این موضوع صحبت میکنیم و یک طرح و راهکاری هم پیشنهاد می دهیم که مخصوصاً برای این موضوع یک کمیسیون ویژه تشکیل شود و روی این پروندهها کار شود و انشاالله بتوانیم این موضوع را بصورت ریشه ای حل کنیم.
فارس: مشخص شده است که برای صدور تذکره و پاسپورت از هر نفر چه مبلغی دریافت می شود؟
راغی: تقریبا مشخص است. مبلغی که برای تذکره دریافت میشود همان خدمات کنسولی است و بیشتر از آن چیزی دریافت نمی کنیم.
برای تذکره 10 دلار خدمات کنسولی است بابت هر نفر و برای پاسپورت تاکنون نتیجه مشخصی حاصل نشده است.
البته ما در حال رایزنی هستیم که تسهیلات بیشتری برای معلولین و برای خانوادههایی که تعداد خانوارشان زیاد است قرار بگیرد و قرار است که برای برخی تخفیف گرفته شود که تا کنون تصمیم مشخصی صورت نگرفته و چیزی برای ما ابلاغ نشده است.
فارس: گویا برای انجام صدور پاسپورت و تذکره سفارت و کنسولگری افغانستان در مشهد قصد دارند تعدادی کارمند جدید از میان مهاجرین واجد شرایط استخدام کنند، شرایط جذب این افراد چگونه است؟
راغی: کار صدور پاسپورت الکترونیک و همچنین تذکره یک کار دقیق و ظریفی است که دقت بالایی را میطلبد و ما قصد داریم تعدای از افراد واجد شرایط و با ظرفیت های خاص را به طور موقت استخدام کنیم و البته در کنار این ها کارمندان خود ما هم هستند.
بعد از بررسی پرونده های متقاضیان، واجدین شرایط باید در یک آزمون شرکت کنند و کسانی که از عهده آزمون برآمدند جذب خواهند شد.
فارس: کار صدور پاسپورت و تذکرهای چه زمانی در ایران آغاز خواهد شد؟
راغی: در حال حاضر سخت افزار و نرم افزارهای این کار تقریبا فراهم شده و ما امیدواریم که با آمدن هیات طی دو هفته آینده بتوانیم کار صدور پاسپورت و تذکره را آغاز کنیم.
فارس: اگر حرفی ناگفته باقی مانده است بفرمایید؟
راغی: فقط یک موضوع که باید روی آن خیلی تاکید کنم این است که فعالین اجتماعی مهاجرین توجه داشته باشند که اگر هر گونه تصمیمی دولت افغانستان اتخاذ کند اول سفارت و کنسولگریها مطلع می شوند و من خواهش دارم که از پیشگوییها و صحبتهایی که خودشان شاید با برخی از مسئولان انجام داده اند به عنوان مسایل توافق شده مطرح نکنند چون این موضوعات می تواند باعث سردرگمی و ایجاد مشکلات برای مهاجرین شود.
من خواهش دارم که بگذارند تا این گونه موضوعات را فقط نهادهای رسمی ابلاغ کنند تا مردم بلاتکلیف نمانند و در صورتیکه هر توافق و تصمیمی که دولت افغانستان بگیرد حتما از طریق کنسولگری و سفارت به مهاجرین عزیز ابلاغ خواهد شد.
این موضوع را از این جهت تاکید کردم چون در چند روز گذشته در فضای مجازی برخی اخبار منتشر شده بود که صحت ندارد و تاکنون به ما هم ابلاغ نشده است.