دو فیلم کوتاه، «فرشته نوین» و «کردستان کجاست» از ابوذر امینی، فیلمساز جوان کشور، با حضور سینماگران و فرهنگیان روز دوشنبه، 27 جدی در کتابخانه ادبیات اکران شد.
به گزارش خبرگزاری فرهنگ، محمد شهاب اسلامی، کارشناس سینما میگوید که فیلم فرشته نوین در واقع یک فیلم داستانی، مبتنی بر قواعد مستند است و فیلم کردستان کجاست میشود گفت که جز محدود فیلمهایی است که فیلمنامه مدرن و ساختار مدرن دارد، در سینمای افغانستان.
آقای اسلامی همچنان گفت: ما میبینیم که فیلم کردستان کجاست کاملاً پرهیز دارد از قصهگویی و روی یک سکانس متمرکز پیش میرود و تصویربرداری آن یک کار قدرتمند است، اما فیلم فرشته نوین خرُده سکانسهای است که در واقع سعی میکنند قصههایشان را پیش ببرند، اما به نوعی [سکانس] کردستان کجاست را ندارد.
در همینحال ابوذر امینی، کارگردان این دو فیلم میگوید: فیلم کردستان کجاست، از لحاظ تکنیک کارگردانی کار سختتری بود، میزانسنهای خیلی دقیقتری را لازم داشت و از بازیگر باید بازی میگرفتی.
آقای امینی همچنان میگوید: در فیلم کردستان کجاست، ما خواستیم که دنیای درونی بازیگر را نشان بدهیم و با کانترست رئالیستی، ذهنیت و وهم را ایجاد کردیم.
ابوذر امینی اضافه کرد: «دو فیلمم (فرشته نوین، کردستان کجاست) را نمیشود مستند یا داستانی گفت، اما به سبک نیوریالیسم کار شده است. در فیلم کردستان کجاست رؤیا ثابت نیست، رؤیا سیال است، به نظر من فیلم کردستان کجاست از آن لحاظ به نتیجه رسیده است. حس معلق بودن، حس آواره بودن و حس گم شدن در او هست؛ ولی در فیلم فرشته نوین نگاه فیلمبرداری از بالا به پایین بود.
دو فیلم کوتاه ابوذر امینی با موضوع مهاجرت در خارج از کشور، در ترکیه تولید شده است.