یاسمین محمدی به همکاری مالی مؤسسه اکفاف برای اولینبار در کشور کتابخانهی «آرمان بریل» را در لیسه مسلکی نابینایان شهر کابل گشایش داد.
به گزارش سایت افغانستان ما، یاسمین محمدی دانشجوی سال دوم رشتههای مدیریت پایهدار و طراحی لباس در یکی از دانشگاههای شهر پنسلوانیای امریکا است. خانم محمدی در مراسم گشایش این کتابخانه گفت که برادرش (همایون محمدی) نیز نابینا و دانشاموز این لیسه است.
یاسمین محمدی زمانی که متوجه شده برادرش از نداشتن کتاب به خط بریل رنج میبَرَد، تصمیم میگیرد که برای برادرش کتابهایی به خط بریل تهیه کند.
او بعد از سه ماه تلاش، به همکاری معینیت تعلیمات تخنیکی و مسلکی وزارت معارف و مؤسسه اکفاف موفق به ساخت کتابخانهای مجهز به وسایل بازی، سیدی و کتابهایی به خط بریل در لیسهی مسلکی نابینایان میشود.
محمدی میگوید: «در این کتابخانه ۱۲۰ عنوان کتاب قصه و شعر و ۳۰۰ عنوان کتاب الکترونیک به خط بریل و وسایل بازی را برای نابینایان فراهم کردهایم.» اما میافزاید: «متأسفانه در داخل کشور کتابهایی به خط بریل چاپ نمیشود، من این کتابها را به کمک پسر کاکایم از ایران به اینجا آوردهام، از این کتابخانه، همزمان ۲۵ دانشآموز بهره برده میتوانند.»
یاسمین محمدی این کتابخانه را برای تقویت ذهن و رشدِ میزان اعتماد به نفس شاگردان لیسهی مسلکی نابینایان مؤثر میداند و میگوید که با استفاده از کتابخانه آرمان بریل شاگردان به جز کتابهای درسی به معلومات اضافی نیز دسترسی پیدا میتوانند.
در همین حال رحیلمحمد فرملی، معین تعلیمات تخنیکی و مسلکی وزارت معارف میگوید که این وزارت روی استراتژی ملی برای نابینایان کار میکند.
آقای فرملی گفت که نابینایان در برنامههای کلان وزارت معارف شامل است و آنان تلاش دارند که کیفیت محتوای درس را در مکتبهای نابینایان بالا ببرد.
این مقام وزارت معارف به چالشهای نابینایان نیز اشاره کرد: «معلمان مسلکی برای آموزش نابینایان وجود ندارد، ما کوشش میکنیم که افراد مسلکی را برای برآوردن نیاز آموزش نابینایان آموزش دهیم، ۱۱ مکتبی که برای نابینایان در سراسر کشور وجود دارد، این مکاتب را انکشاف میدهیم، در ولایتهای دوردست برای نابینایان مکتب ایجاد میکنیم تا دیگر لازم نشود آنان از ولایتها به مرکز کشور بیایند.»
رحیلمحمد فرملی همچنان گفت که نام لیسه مسلکی نابینایان را به لیسهی مسلکی «روشندلان» تبدیل میکند.
در عین حال عبدالکبیر صدیقی، آمر عمومی لیسهی مسلکی نابینایان گفت که کتابخانهی آرمان بریل دسترسی شاگردان این لیسه به معلومات اضافی را آسان کرده است.
آقای صدیقی گفت: «این کتابخانه برای رشد استعدادهای نابینایان استفاده میشود، متأسفانه در کشور، نابینایان به معلومات کمتری دسترسی دارند، کتابخانهی بریل برای افزایش معلومات مفید است، با استفاده از این کتابها شاگردان نابینا میتوانند که تحصیلات عالی خود را نیز به پایان برسانند.»
مدیر لیسهی مسلکی نابینایان شهر کابل همچنان گفت که کتابخانه آرمان بریل سبب رشد فرهنگ بریلخوانی در کشور میشود.
در همین حال یکی از معلمان این لیسه میگوید کتابهایی که برای نابینایان قابل دسترس است، بیشترشان به شکل خطالرسم است.
او کتابخانهی جدیدشان را خط وصلی به طرف علوم جهان دانست و گفت که سطح دانش و آگاهی آنان را بالا میبرد.
این معلم لیسهی مسلکی نابینایان که خودش نابینا است، میگوید که در نوشتن پایاننامهی تحصیلیاش با مشکلات زیادی به خاطری این که کتاب به خط بریل وجود نداشته، رو بهرو بوده است.
او از وزارت معارف خواست که کتابخانهی آرمان بریل را توسعه دهد و تخصصی بسازد.
در عین حال ۲۲۰ دانشآموز این لیسه از افتتاح کتابخانه بریل خیلی خرسند اند. مصطفا حسینی، یک دانشآموز این لیسه میگوید که دوست دارد برود به کتابخانه آرمان بریل و کتابهای مورد نظرش را مطالعه کند.
مصطفا بیشتر کتابهای زبان را دوست دارد، به خصوص زبانهای انگلیسی و دری را.
آقای حسینی میگوید: «دانشآموز صنف هشتم این لیسه استم، مشکل خاصی ندارم، از طرف صبح موتر مکتب، ما را از خانه میآورد و تا چاشت اینجا درس میخوانیم، در ولایت، مشکلات زیاد داشتیم، درک مردم پایین بود، ما را به دلیل این که چیزی را که دیده نمیتوانیم، تحقیر میکردند، اما اینجا خوب است.»
مصطفا حسینی میگوید که کتابهای خط بریل را به سادهگی مطالعه میکند، اما زمانی که معلمان برایش خارج از کتاب کارخانهگی میدهد، ناچار است که به کمک دوستانش از انترنت معلومات بگیرد و آن را بشنود.
هشت صبح نوشت: معلولان در کشور با مشکلات زیادی برخوردار اند، هنوز رقم دقیقی از این قشر وجود ندارد، اما معینیت مسلکی و تخنیکی وزارت معارف میگوید که یک هزار و ۸۲۰ دانشاموز نابینا در ۱۱ مکتب، تحت پوشش آموزش و پرورش وزارت معارف قرار دارند.