- توضیحات
- دسته: فرهنگی
«براتلی» نام نخستین فیلم «عباس علیزاده» یا همان بروسلی افغانستان است که روز جمعه، ۲۲ ثور در شهر باکوی آذربایجان گشایش یافت.
به گزارش خبرنگار سایت افغانستان ما و به نقل از خبرگزاری فارس، نخستین نسخه افغانستانی فیلم «بروسلی»ساخته شد.
- توضیحات
- دسته: فرهنگی
رییس اتحادیه سینماگران افغانستان گفت: امروز در هر جشنواره بینالمللی وقتی فیلمهای افغانستان به نمایش گذاشته میشود مورد توجه قرار میگیرد و سینمای ما جایگاه خود را در جهان پیدا کرده است.
«جوانشیر حیدری» رییس اتحادیه سینماگران افغانستان با اشاره به تاریخچهای از تاریخ سینمای افغانستان گفت: تاریخ سینمای افغانستان را از افتتاح «افغان فیلم» در سال 1947 میتوان در نظر گرفت.
- توضیحات
- دسته: فرهنگی
شاعر مطرح ایرانی در سفرش به کابل میگوید که کابل با آنچه رسانهها میگویند خیلی فرق دارد، آن سوی نقابهای امنیتی شهری پر از دوستی، مهربانی و شعر است.
به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «فاضل نظری» شاعر مطرح ایرانی که چند هفته گذشته سفری به کابل داشته است در صفحه اینستاگرام خود به توصیف این شهر پرداخته است.
- توضیحات
- دسته: فرهنگی
وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان میگوید در سال ۲۰۱۶ میلادی یک میلیون نفراز باغ بابر در غرب شهر کابل دیدن کردند.
صابر مهمند، سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان میگوید که میزان استقبال مردم از باغ بابر کابل سال به سال افزایش مییابد.
او گفت که در سال ۲۰۱۴ حدود ۴۰۰ هزار نفر از این باغ دیدار کردند و درسال ۲۰۱۵ به ۷۰۰ هزار نفر رسیدند و امسال شمار بازدید کنندگان به یک میلیون نفر رسیدهاند.
این باغ علاوه بر اینکه محلی تفریحی برای شهریان کابل است، محل برگزاری مراسم های فرهنگی وهنری نیز است.
- توضیحات
- دسته: فرهنگی
شاعر ایرانی در محفل شعرخوانی با عنوان «عرصه سیمرغ» در کابل، دلیل سفرش به افغانستان را علاقمندی به این کشور و ملت افغانستان خواند.
«فاضل نظری» شاعر ایرانی در محفل شعرخوانی با عنوان «عرصه سیمرغ» در کابل که به همت رایزنی فرهنگی ایران برگزار شد، گفت: زبان فارسی یک معماری باشکوه است.
شاعران، هنرمندان و ادبدوستان شهر کابل، پیرامون یکی از بزرگان حوزه شعر و ادب فارسی، فاضل نظری، حلقه دوستانه زدند و به پای شعرهای این شاعر شیرینکلام نشستند.
- توضیحات
- دسته: فرهنگی
اختتامیه یازدهمین دوره جشنواره شعر فجر در شهر مشهد برگزار شد
پنج شاعر افغان به عنوان برگزیدگان بخش ویژه افغانستان در یازدهمین دوره جشنواره شعر فجر انتخاب شدند.
به نوشته خبرگزاری فارس، روح الامین امینی، سیده تکتم حسینی، قنبر علی تابش، ابوطالب مظفری و عفیف باختری پنج شاعر افغان هستند که برای بخش نهایی انتخاب شدهاند.
در بخش ویژه افغانستان کتابهایی از ۱۵ شاعر افغان به عنوان نامزد نهایی معرفی شده بود.
در میان این نامزدان اسم شاعران جوان و تازهکار در کنار نام شاعران پیشکسوت افغان دیده میشود.
- توضیحات
- دسته: فرهنگی
قرار است روز پنجشنبه، هفت دلو «برنامه ادبی عصر کابل» در موسسه فرهنگی- هنری نما رسانه برگزار گردد.
- توضیحات
- دسته: فرهنگی
انستیتوی موسیقی افغانستان هفتمین کنسرت سالانه موسیقی زمستانی را در کابل برگزار کرد. مسئولان این انستیتوی میگویند هدف از برگزاری این کنسرت پاسداری از روز آزادی بیان ست. تیم آرکستر موسیقی زهره یکی از اشتراک کنندگان این کنسرت، به تازگی در اروپا جایزه موسیقی الهه آزادی را بدست آورده است.
منبع:بی بی سی
- توضیحات
- دسته: فرهنگی
دو فیلم کوتاه، «فرشته نوین» و «کردستان کجاست» از ابوذر امینی، فیلمساز جوان کشور، با حضور سینماگران و فرهنگیان روز دوشنبه، 27 جدی در کتابخانه ادبیات اکران شد.
به گزارش خبرگزاری فرهنگ، محمد شهاب اسلامی، کارشناس سینما میگوید که فیلم فرشته نوین در واقع یک فیلم داستانی، مبتنی بر قواعد مستند است و فیلم کردستان کجاست میشود گفت که جز محدود فیلمهایی است که فیلمنامه مدرن و ساختار مدرن دارد، در سینمای افغانستان.
آقای اسلامی همچنان گفت: ما میبینیم که فیلم کردستان کجاست کاملاً پرهیز دارد از قصهگویی و روی یک سکانس متمرکز پیش میرود و تصویربرداری آن یک کار قدرتمند است، اما فیلم فرشته نوین خرُده سکانسهای است که در واقع سعی میکنند قصههایشان را پیش ببرند، اما به نوعی [سکانس] کردستان کجاست را ندارد.
در همینحال ابوذر امینی، کارگردان این دو فیلم میگوید: فیلم کردستان کجاست، از لحاظ تکنیک کارگردانی کار سختتری بود، میزانسنهای خیلی دقیقتری را لازم داشت و از بازیگر باید بازی میگرفتی.
آقای امینی همچنان میگوید: در فیلم کردستان کجاست، ما خواستیم که دنیای درونی بازیگر را نشان بدهیم و با کانترست رئالیستی، ذهنیت و وهم را ایجاد کردیم.
ابوذر امینی اضافه کرد: «دو فیلمم (فرشته نوین، کردستان کجاست) را نمیشود مستند یا داستانی گفت، اما به سبک نیوریالیسم کار شده است. در فیلم کردستان کجاست رؤیا ثابت نیست، رؤیا سیال است، به نظر من فیلم کردستان کجاست از آن لحاظ به نتیجه رسیده است. حس معلق بودن، حس آواره بودن و حس گم شدن در او هست؛ ولی در فیلم فرشته نوین نگاه فیلمبرداری از بالا به پایین بود.
دو فیلم کوتاه ابوذر امینی با موضوع مهاجرت در خارج از کشور، در ترکیه تولید شده است.